Wednesday, April 20, 2011

Benar

melihat jam dihari
mata yang terpejam hati mencari
kemana esok mau melangkah lagi
mencari menggali.....
sesuap rezeki
untuk anak2 serta isteri.


melihat jam dinihari
melihat anak2 lena bermimpi
sedang isteri menanak nasi untuk bekal aku nanti
bukan yang enak jadi santapan
bukan yang lazat jadi hidangan


biar lelah
membelah dada
biar tersungkur
bangun, aku tetap akur
mencari rezeki yang bukan kabur
mnyuap waris dengan tangan yang kendur
tidak menadah berkata taqbur



wahai suami....
suapi aku dengan keringat jernihmu
suapi aku dengan hela nafas murnimu
gengam jemariku ke syurgaNYA.


wahai ayah.....
suapi kami dengan keringat jernihmu
suapi kami dengan hela nafas murnimu
gengam jemari kami ke syurgaNYA .....


ALHAMDULILLAH.....kami kenyang dengan suapanmu
biar bukan ayam golek di meja berputar
tapi kenyang kami benar....
dari rezeki yang benar...
semuanya benar-benar belaka.

30 comments:

Rina AVAIL a.k.a cik betty said...

mommy nih puitislah orgnya..bestnya sajak nih..sayanglah sy takda bakat..kengkadang nak bersajak tp jd rojak lak..

AYuNG said...

indah bahasa sajak nih mommy:)

hani@debumelukut said...

tulis pasal gunung berapi pulak lah...heheeheh

kak Erna said...

mommylavender..
indah betul bahasa ni,suka akak baca.
boleh ke akak simpan untuk diri sendiri..

azi nur said...

mommy memang pandai berpuisi!!

Piasara said...

"huh..puitis muitis tul mommy ni,saya serius dah lupa semua dah w/pun dulu ting.4 sampai 6 ats aliran sastera..tp sikit2 bolehlah..setakat nak faham makna puisi tu boleh lagi mommy,asal jgn terlalu dalam bahasanya.."

Kalamhati said...

Rasa mcm berada di awang-awangan..
hehe nice!!

shereena said...

momy sgt kreatif^^

suichi said...

puitis melitus!! smart lah!! hehe

Kakzakie said...

Kasih sayang yg jitu itu
membawa kebahagiaan yg satu
bukan makanan yg berharga puluhan ribu
kerelaan sebagai isteri dan ibu
tanpa erti lelah dan jemu
dalam hati sering bertamu
baiti jannati yg satu itu....

Atiey said...

mommy memang romantik..suka berpuisi..org macm ni best ni kalau layan...heheh

cikcomot said...

sajak yg best la mommy.. mommy buat sendiri ke?

boleh ganti a.samad said nieh..


^-^

syairahmohdanuar said...

tersentuh sy bace nie.rasa mcm nk menangis :')

mrs Gee :) said...

bisa btul pena mommy.. a very nice one .. :)

mommylavender said...

cik betty~ ishh..tak la pandai cuma garapan urup je tu...hee

mommylavender said...

AYuNG~ tq ayung...

mommylavender said...

hani@debumelukut ~ sal gunung berapi..ti ada yg takut lak nak bc..hee

mommylavender said...

kak Erna~ tq erna...simpan ler...hee

mommylavender said...

azi nur ~ tak la pandai...mommy cume minat jer

mommylavender said...

Piasara ~ mommy ingat la lagi....minat punya pasal

mommylavender said...

Kalamhati ~tq KH

mommylavender said...

shereena ~tq...heee

mommylavender said...

suichi ~tq...

mommylavender said...

Kakzakie ~wahhh tggi lagi garapan kakzakie...tq komen

mommylavender said...

Atiey~ jumm layan mommy..hee

mommylavender said...

cikcomot~ garapan mommy...nak lawan a samad said???? gelak guling a samad nengok tulisan mommy ni..~hee

mommylavender said...

syairahmohdanuar ~tq syairah

mommylavender said...

mrs Gee ~tq t`ni....

Puan Kutu said...

best mommy poem nie..suker2!

mommylavender said...

muni~ tq..hee