Friday, April 22, 2011

Nasi Lemak

Berpetang kite weyyyyyy..petang jumaat, sok dah sabtu...tapi sekolah ganti untuk sekolah SJS...tak tau lak mommy sekolah lain kan.
Petang2 cam gini kita tak makan nasi lemak kan...bese lau kat kg, ujan2 cam gini makn ubi rebus ker..lemping cicah kari~fuhhhhyoO mmg sedap.
Ape hal lak mommy ni seret ke tajuk nasi lomak dah....hee~ ye lah sejak 2 menjak nasi lemak memegang carta top ten tajuk ...pengurangan nasi lemak di sekolah kerana obes di kalangan murid..yang akan mendatangkan kelembapan berfikir~haaaa tu kate orang beso2 kementerian.
Semua sedia maklum..nasi lemak merupakan makanan tradisi orang malaysia...sejak dulu....duluuuuuu lagi.Mommy rasa tak payah la nak sekat makanan tu..bebudak bukan nak makan hari2 pun nasi lemak....die orang pun ade cite rasa..ade selera.Kenapa tak sekat je makanan lain..cam burger, sosej, nuget dan bermacam2 lagi makanan ringan.
Ape yang lagi pelik.....sekarang ni masalah disiplin murid yang melampau, tumbuk guru...bergaduh sesama murid..tu yang kita nmpak kat paper, masalah terpencil kita tak tau lagi.APAKAH SEMUA MASALAH DISPLIN TU BELAKU KERANA MAKAN NASI LEMAK?????kenapa masalah disiplin tu tak di tangani dengan serius...bila timbul kes baru kelam kabut...bila senyap, maka diam lah semua pihak.
Nasi lemak yang dah jadi daya tarikan kepada pelancung..tu yang nak di pertikaikan.Adakah ANDA mampu makan nasi lemak setiap hari?Habis2 pun..dalam seminggu 2 kali jer.Sedangkan dulu...mak2 kita membekalkan kita setiap dengan nasi lemak, kita tak obses....kita tak pandai melawan guru2...kita tak bijak menengking ibubapa..kite segan dengan masyarakat sekeliling bila melakukan kesalahan.
Fikir2kan lah cara terbaik....mmbuat tindakan, tutp yang sana, buka di situ, siapa yang kenyang?????

14 comments:

nano said...

mommy.,...nasi lemak cedap kn????nano nak skrg jugakkkkkkk!!!huhuhu

mrs Gee :) said...

deap nih mmg mommy.. xpasal-pasal nasi lemak plak yg jadi mangsa.. org dulu xdak mslh pun.. pandai2 gak.. depa2 dulu xmkn nasik lemak ka? depa tuh yg byk lemak sbnrnya.. kan kan..

whitecappuccino said...

sedap nasi lemak!!!

kak Erna said...

mommylavender..anak akak pun sekolah hari ni..sekolah ganti
memang betul..tak de nya budak2 nak makan nasi lemak hari2..jemu jugak dia orang tu..

Ila said...

tulah,nasi lemak jugak yg dia risau kan

Rina AVAIL a.k.a cik betty said...

nasik lemak takda kena mengena pon dgn masalah disiplin kan..yg sy tahu nasik lemak boleh sbbkan bebudak mengantuk..masalah disiplin mungkin sbb pemakanan jaman sekarang yg bnyk pengawet,dari baby dah togok susu lembu,mungkin mengandungi unsur syubhah..mungkinlah..selain drpd kurang didikan dan masalah lain..

Puan Kutu said...

setujudenganmommy.nasib lemak bukan punca!klu nk jaga pemakanan sgt,secara kesulurahan la..kesian nasik lemak.beliau dijadikan penyebab!

mommylavender said...

nano~ nano nak nasi lemak lauk pe sayang~hee

mommylavender said...

mrs gee~ kdg pelik kan tini....~hee

mommylavender said...

nur~ mmg sodap

mommylavender said...

erna~ tu la pasal..tak kan hari2 die orang nak makan kan...

mommylavender said...

ila~ tu yg di jeleskan ila..nak wat lagu mano...heee

mommylavender said...

muni~ uhukkk2 kesian...kan~hee

mommylavender said...

betty~ betul tu.....