Thursday, May 5, 2011

susur mommy 4



Susur mommy ni sekadar sebuah perkongsian yang ikhlas.....mommy tau di luar sana ade lagi insan yang lebih teruk dugaannya dari mommy~ ni sekadar setitik dugaan di lautan kehidupan...pinta mommy yang buruk dari mommy sila tinggalkan...yang baik jadikan ikutan,Tak pernah mommy pinta sebuah rasa simpati......~heeeee,

Dari bertiga...sekarang mommy udah berempat.Teringat masa abang(anak sulung)....kecik mommy keje, abang.. mommy tinggalkan kat jiran sebelah.Tup2..pada satu hari yang mommy tak pernah duga, balik dari keje..niat mmg nak terus ambik abang...rindu la 8 jam berpisah.Tapi akak sebelah tu kate abang tido...selang beberapa jam..tanya lagi, akak tu kasi lagi alasan.Tak leh jadi ,,mommy terus pi umah akak tu.......korang nak tau ape jadi??????? Nak marah ...tak sampai ati, ape yang mommy bt ...ambil abang bawak balik umah.Muka abang..sampai leher kena gigit dek nyamuk...bintat2, penuh...somi mommy kira time tu....ingat lagi sampai sekarang, 60 kesan bintat.Menangis kite orang.....melihat anak cam tu.Nak kate ape, malas nak tanya balik..lau tanya nanti gaduh, duduk dekat2 kan...malas nak panjangkan.Bawak je anak pi klinik....nasib baik doktor kate tak ade ape2..abang pun tak demam.Bermula dari tu mommy di arah oleh somi....benti je keja, jaga anak sendiri~ time tu bukan la senang sgt idup mommy sekeluarga..tapi demi anak mommy rela.
;beso ;;beso lagi
Bila je kakak(anak no 2) lahir....kebizian pun bertambah, anak2 rapat selang 2 taun gitu~ macam ibu2 yang lain gak..sibuk masak ..mana nak jadi pengadil lagi..ye la anak dah pandai begaduh~ sore pun dah cam tarzan~heeee.
time dulu mana ade internet kat umah..lau ade lagi la bz mommy~heee.Bile umo abang menjangkau 4 taun..mommy dah ajar die abc...123 n alif ba ta.Itu la antara nekad mommy sebelum benti keje dulu..mommy akan ajar anak2 mommy sendiri.Tapi mommy ni bukan la ibu yang lemah lembut...sore ayu2 bile ngajar, mommy garang..tegas~ sore usah di kenang ~heee, cam askar pencen.Masa tu abang ade jadual sendiri..time main n time belajar, waima sebelum pejam mate pun kena belajar dulu~heeee..jgn kate mommy tau..

  • time tidur petang...mommy baring tengah2 n baca kan buku cerita sampai anak2 tertido.
  • satu hari kena eja satu perkataan yang senang...2 sukukata gitu..kalu tak dapat kena denda....usah la tau ape denda~heee...ti korang kate mommy kezam.
  • sebelum tido malam lak....kena abc, 1-10 n alip ba ta...sampai dapat...ta dapat ulang semula...sehingga kesalahan tak kurang dari 2 kali.Selain baca surah2 pendek...semalam 1 surah...wajib n mesti buat....kecuali kat umah orang.
  • umo 4 tahun gak anak2 mommy dah mula mangaji....bile alip ba ta dah dapat kan senang nak ajar.
bukan la kat sini mommy nak menunjuk mommy bijak mengajar nak...nooooo~ tak, mommy tau kat luar sana lagi ramai ibu2 yang lagi pandai...mommy tak sekolah tinggi pun~heeee...sekolah je 3 tingkat.


menangis tidak.....ketawa pun tidak, sekadar senyum di bibir kehidupan..yang mengerti hanya hati.

8 comments:

ct N honey said...

ct dulu anak no1 dan 2 mak mertua yg jaga tiap mlm menangis rindu kat anak.boleh jumpa seminggu sekali aje.msk anak no3 terus ckp kat hubby nak jaga sendiri.dari situ sampailah sekarang jadi surirumah.

sahromnasrudin said...

alhamdulillah..sy sentiasa doakan mommy sekeluarga senantiasa sihat walafiat dan dirahmati Allah SWT

Rina AVAIL a.k.a cik betty said...

betul mommy..sy pon amik keputusan jd surirumah sbb x caya org laen jaga anak sy..walaupon keputusan sy ini menimbulkan ketidak puasan hati org lain..tp sy redha sbb sy percaya ini adalah yg terbaik buat anak²..sy pon garang mommy..yelah kita nk didik anak kan..

mommylavender said...

ct~ mmg susah kalo orang bela..tak sama cam kita....senang jaga sendiri puas hati kan

mommylavender said...

sahrom~semoga bahagia sampai tiba ajal menjemput pergi...tq sahrom

mommylavender said...

betty~ sama la kite garang..demi masa depan anak2 gak kan...tapi bila anak dah remaja tak sesuai lagi garang ni...mommy still garang gak ikut kes~hee

Puan Kutu said...

bagus mommy berenti kerja jaga ank sendiri.skang nie ssh nak percya kt org lain.macam2 jadi klu hantar kt pengasuh

mommylavender said...

muni~ mmg muni..langkah mommy yg terbaik mommy rasa