Tuesday, October 26, 2010

?SOALNyA HATi ♥♥♥~4


            Bismillahhirrahmanirrahim~kate owang dulu kalau langkah kanan rezki elok,pun aku buat...moga2 orang kat umah...di perlembutkan hati,dipermaniskan senyum janganlah dipeributkan hati mereka.Leya dah selamat sampai kat umah diyer...tah2 kena gak soal siasat.Langkah makin hampir kelaman umah....jantung neh udah macam nak gugur je,hati udah kecut...apa nak wt sendiri tempah sendiri pakai la masaalah ni.
            "Telinger....kau sabar ek"
            "Mulut,kau pun sama...hati2 bila nak menjawab,pakai fakta jangan outa tau"
            "Mata...jangan cepat nak leleh"
             Dalam kalut sempat lagi berenteraksi dengan pancaindera aku..mana la tau semuanya memberontak nanti tak sempat lak nak amek simpang mana.
            "Assalamualaikum"salam  diberi seiring dengan langkah kaki...menuju ke pintu.
            "Waalaikumsalam"serentak ayah dan ibu menyambut salam ....mata memandang aku tanpa segaris senyum pun.Ayah pandang aku atas bawah...ibu,duk masam muka tak pndang.
            "Mia...MMmia nak say sori,lambat sikit balik"adoi awat payah lak ayat2 ni nak kuar dari kerongkong,cam de tol lak..hampeh toi.
            "Bagus la tu...anak dara balik waktu maghrib cam ni."Along yang baru kuar dari bilik menyampuk tanpa signal.
            "janji balik pukul berapa?biarpun empat patah perkataan dari ayah..tapi dah cukup mengeletarkan seluruh sendi aku.
            "Sebelum pukul enam"dalam lirih aku menjawab...dengan harapan kasi la aku ni masuk nak mandi,udah melengas.
            "sekarang pukul berapa?Ayah izinkan mia keluar dengan leya kata nak cari kerja,kerja apa yang mia cari sampai malam baru balik?"lantang suara ayah...dengan mata tajam memandang aku,ye semua mata menikam aku sekarang.
            Apa daya aku nak melawan saat ini..memang slah aku,nak aku dirikan benang yang basah sampai lusa pun tak akan tegak.Berbuih la mulut aku menyatakan sebab musabab tak mungkin di terima.
            "jawab sekarang!!!" bentak ayah.
            "Dah la abang,biarkan budak tu masuk mandi dulu...maghrib dah nak ujung ni"dalam diyam ibu bersuara,suara emas penyelamat keadaan.Terima kasih ibu....hnya hati yang dapat berbisik.Empangan mata ni udah nak pecah,aku tahan ...agar semua tak terburai...dengan ketap bibir gengaman tangan aku pertahankan.
            "Awak tu la jetun,bila saya marah...awak bela si mia tu, nek lemak la dia.Saya tau la dia anak bongsu kita...tapi bukan bermakna dia buat salah saya tak boleh nak tegur"
            "cek hasan oiii..saya bukan bela ke mua kan dia ke,tapi nak biarkan dia terlepas solat maghrib ke?Biar la dia mengadap ALLAH dulu nanti dia ngadap la awk...masa tu suka hati awak la nak soal siasat dia sampai subuh pun..ikot suka awak la.Awak kan ayah dia?" 
             "tengok....tengok,saya cakap sepatah awak jawab beribu patah...sebab tu anak awak sebijik cam awak,degil"ayah dan ibu saling berbaling kata hanya kerana aku.
             "Awak kawen dengan orang cek hasan...bukan dengan robot "sambil bangun ibu mia menghamburkan kiasan.
              Selesai mandi dan solat malas aku nak keluar dari bilik,aku menelentang memandang syiling.Besar  ke    sangat salah aku,memang aku lambat..tapi tak la selambat mana sampai tengah malam ke.Hanya kerana silap aku yang kecil tu...ibu dan ayah berbalas kata, along pun sama tumpang sekaki,bukan nak kesiankan aku ni...aku ni satu2nya adik dia tau.
              <salam...mia, ko tengah dengar hotfm ke klasikfm> senyum sesorang aku dapat msj leya.Aku paham leya perli aku,dia tau aku mesti kena leter.
              <barafm,baru punya>pendek je aku jawab,`mod` aku dah kena benam tadi.Tetiba lagu rossa berkemundang....."atas nama cinta...hati ini tak mungkin........"
              "ko nak dengar gak ke,barafm tu...baru pnya"tanpa salam aku menjawb pngilan talipun...."kalau ko nak  nanti aku send kat ko.Nak ke?" Si pemangil tadi terus diam."ko ni leya lau tak cakap...usah la talipun aku,aku cakap dengan ko ni 
,yang ko g gam mulut ko tu napa...takut gigi palsu ko gugur ye?"Terus aku serbu je.
               "assalamualaikum" suara di sebelah sna memberi salam.Hahhh!! lelaki?bila lak leya tukar suara jadi fahrin ahmad ni...ah sudah ni la gara2 tak tengok terus jawab je.Pakcik ni upenya...dah patah ke mama jari dia sampai talipun aku,pulak tu time2 cam ni.
               "assalamualaikum" terdengar lagi suara dia memberi salam."aik ...tadi bukan main lagi cam bertih jagung je...awat ni dah tukar jadi bisu ek"?
              "waalaikumsalam" aku jawab sepatah....udah lah kena marah,ni datang lak orang yang aku marah
              "makcik?" dia terus nak memancing aku."makcik?makcik awak yang mana?sulung...tenggah ke bungsu?"amek kau kan dah gunung berapi aku dah meletop.
               "ngeee...makcik sayang saya yang kat sana tu la,alaaa yang ngah cakap ngan sy ni"
              "ehhh bila lak along saya ada anak,kawen pun belom"ase kan bt lagi lak mewenk lagi..tak pasal2 ti aku isikan borang pi tanjung...bru padan.
               "sampai ati makcik kan,msj tak jwb,,,sy p krusus,dah pulak kawasan tu tak ade liputan,makcik merajuk ek.Bukan saya sengaja tau."
                "oooo ek?lagi tak cukup tu...tak nak cakap publik talipun tak ad,bru la lengkap alasan awak"
                "makcik....plezzz.saya tak men2 ,sy tak reka alasan,sy mintak maaf k" 
                "Awak...sy nak tido,penat badan,letih otak...jem hati"lalu aku tanpa menunggu memutuskan talian,aku tau dia terpingga2 dengan tindakan aku...tapi aku betul2 tak ada mod.Hilang rasa seronok dapat keje siang tadi.....kena marah dengan kesalahan kecil,datang lak pakcik yang membekam dalm ati sejak aku dua tiga hari... lepas,semua tu membuatkan aku sebak, sesak.Tidurlah mata....dapat mimpi indah2,esok pagi celik mata moga aku dapat melupakan semua yang aku rasa ni.<nunitez mkcik...sweet dream>melebar gak senyum aku baca msj pkcik neh,ternyata dia tak penah melatah dengan sikap aku.Mata makin layu dan layu....
                 "mia...oooo mia,bawak2 la keluar,mari makan ni"suara ibu sayup2 aku dengar.
                 "Dah kenyang bu...letih, mia nak tidur je"
                 "tu merajuk la tu...sikit2 merajuk tak nak makan,merajuk la pesen lain..dari kecik sampai dah beso cm tu.Tadi elok je bertalipun bagai...tetibe je mata ngantok"tah sampai mana leteran ibu, aku dah terlelap.
                 Ari ni sabtu,esok ahad...senin baru aku mula keja.Ayah ngan along tak ada pagi2 ni,petang sat lagi baru dia orang balik dari keje.Lepas sembahyang subuh cam biasa golek2 guling2....udah rupe duyung lak..heheh.
                "Buat la peragai cam tu...biji mata dah tebukak,bangun tak gak lagi dari tempat mengeram tu...itu rupenya nak keje.Amal kan la mia... tak masuk rezki,langkah dek burung murai belaki tua la kamu nanti.Ibu tunggang langgang kat dapur ni ...kamu senang2 dalam bilik tu....miaaaaa"uhhhhh..ibu udah sambung..
                "ye ye bu....ari sabtu pun fafau keje pagi ek"tersenyum2 aku mendapatkan ibu di dapur.
                "sapa lak fafau tu...jiran sebelah umah kan nma dia leha,suka ati aje kamu menukar nama orang...kalu di dengar dek makcik leha kamu tu kecik ati dia"tercenggang ibu memandang aku.
                 "Ibu la fafau...farah fauzana dj popular hotfm tu"
                  "Budak bertuah...ibu, kamu kata kan farah? 
                  "ye la...dari malam tadi ibu dok berpotpet sampai mia terlelap dengan kemerduan suara ibu,dah la ayah marah ...along pun tumpang,ibu pun sama gak..mia ingatkan malam tadi dah abeh,upe2nya ibu sambung pagi ni...dah naik merah telinger mia ni bu"
                   "menjawab lak ye...ti ibu bancuhkan teh tarik perasa cili...nak ke?" tapi takat cik jetun ni marah aku leh g tahan....bukan tak takut,tapi boleh di bawak berunding.
                   "Teh baru ke bu...bu bancuhkan kasi buih banyak2 ek...susu lebih bu jangan lupa"sambil makan mee goreng ibu.Sepintas aku jeling muka ibu...ibu dah tersenyum2,ibu paham pe'el aku.
                    "main2 la cakap ibu ni...ti petang ibu ngadu dengan ayah yeeee"panjang perkataan `ye` ibu.Ibu tau itulah kelemahan aku.
                     "bu..bu  bu...tak la,tak pe ibu leter la bape jam ibu nak ...mia rela dengar,tapi jangan la ngadu kat
ayah...ayah lau bercakap suara garau sangat,takut aih!,ibu tak ...suara ibu sedap...cam mee ni,lemak cam milo ni...merdu cam suara burung kat luar tu."siap bodek lagi tu,sambil tangan menguak rambut kat tepi telinger...menampakkan cuping telinger..menandakan aku rela mendengar leteran ibu.
                     "tau takut ...lepas makan tu,basuh pinggan...kain kat dalam mesin basuh tu buat sekali"
                     "senin mia dah mula keja...kasi la mia luruskan urat2 ni bu..."memuncung aku dengan arahan baru ibu ni.
                     "buat la muncung gitu...ti senang gak ibu sangkut kuali kat muncung tu"Biarpun aku dengan ibu nampak ok la tapi sebenarnya aku hormat ibu...cuak gak bila ibu dah marah,Penah dulu aku kena pukul dengan ibu,masa tu aku tingkatan tiga...aku ponteng tuisyen,last2 kantoi,,,ckgu tuisyen talipun kat umah tanya aku.Apa lagi,ibu cukup pantang kena tipu...naseb baik masa tu ayah tak ada,outstations.kalau tak dua2 aku kena.Mula dari tu aku serik dah nak menipu.Teruk gak aku kena...dengan penyangkut baju,sampai patah gak la.ITulah terakhir...pengalaman menyakitkan dan mematangkan aku.Dalam dok berangan siap gak keja aku.Punya sibuk sampai buah hati pun tak sempat nak tengok,rindu....talipun la.Takat pakcik tu...hehehe...rindu sikit je,alaaa sikit sangat.
                     "haaa...kelam kabut tu nak pegi mana"tegur ibu bila tengok aku berlari2 anak.
                     "bilik jap."spontan aje aku menjawab.
                      <makcik...rindu> mak oiii banyaknye msj...23 msj,msj yang sama lak tu.mis cal lagi ada 9,nape la dengan pakcik sorang ni...teruk penyakitnya ni.biarkan la ...rasa malas nak reply,ari tu aku dah nekad nak tinggalkan dia,bila dia tak hiraukan aku berhari2.Tapi kejam ke aku menghukum dia...dia dah mintak maaf,nape aku harus percaya semua alasan dia..tah2 dia saja nak mainkan aku.Aku tak nak di perbodohkan olah kaum lelaki,bnyak dah yang aku baca kat novel....kat paper,kisah benar tu..perempuan yang jadi mangsa,kecewa.Taknak...taknak!!!!Aku nak jadi perempuan yang tegas,bukan tegas pada orang lain...tapi aku mahu tegas pada hati aku sendiri.Tambahan aku dengan pakcik ni...qayum ni la...tak pernah pun bersua muka,bila2 masa dia boleh tinggalkan aku.aku tak nak la senang2 `parking` hati kat dia..buatnya dia laki orang ke pakwe orang ke,tak ke kes naya.Pulang balik salah aku gak...dia ajak jumpa aku lak tak nak...dari gambar aku tengok bukan men ensem lagi...`face` ala2 akim af..manis je ku nengok,tak kan la tak ada awek kan.Sedang aku bukan la gadis cantik idaman malaya ...takat rupa biasa2 tu ada lah.sebab tu la aku takut nak jumpa,bukan aku tak penah cakap pada dia sal semua ni...tapi dia kata rupa tak penting yang mustahak hati mesti setia jujur n ikhlas.Aku masih bertangguh2  tuk jumpa dia...ati nak gak jumpa,tapi bukan senang nak antar `proposal` silap ari nak tengok bulan ternampak bintang...`proposal` tak lulus,Nak jumpa lelaki lak tu..lau berterus terang mau kena sergah...demam kot aku,nak nipu lak, memori penyakut baju masih lagi terasa rasa peritnya.Tkottt!!!.
           Sudahnya entah bila aku terlelap...sedar2 leya udah duduk sebelah aku baring.
           "hamboiiii...sedap nya ko membute ...orang len duk menari caca kat dapur dengan sudip bagai,ko sedap2 mengayam mmpi tadah taek mata,anak dara sape lak ni ek......"terpisat2  aku bangun...ingatkan mmpi puteri gunung ledang tadi,rupe2nya si puteri loyang."heheheeeeeee"tersengih2 menahan tawa dek hati nakal aku.
           "oooi,yang ko tersenyum2 napa...otak mewenk ko dah mai ek" tangan leya menolak bahu aku.
           "opppocot...puteri loyang...leya,terkejut aku tau,ko kalu bercakap cam meriam buluh ..kuat toi" sempat protes lagi. 
           "ape?!! ...ko pagey aku puteri loyangggg?tapi kan kueh loyang kan sama dengan kueh ros...lau puteri rose......sodap gak telingo den dongar."menyerigai je liya dengan lorat negeri dia.
           "bayk la ko punya comey...aku dah kasi puteri loyang pun tak syukur lagi...cepat say thanks kat aku..dan dan..muah muah sekali kat pipi ni"menyua2kan muka kat leya.
            "ishhhh... tak hingin aku, busuk...."sambil kita orang ketawa.
            "ko datang ni nak ajak aku kemana....sesak aje aku tengok"soal aku sambil mmbetulkan rambut mayang mengurai aku ni.
            "tak ah....aku saja dtg,ziarah sedara aku sorang ni...nak tanya2 sal semalam teruk ke kena"
             "ek`ellehh  ko ni kan aku baru nak lupa ko g flashback semula nape?tak sayang mulut ek...ti aku order kat ibu teh tarik perasa cili kasi ko minum....ada berani"
             "jgn la cepat memetir mia ....relek r,aku pun kena gak,tapi tengok aku..senyum aje...masuk kiri kuar kanan...masuk kot mulut..hehehe sok pagi lak ea kua"
             "aku ank mithali..bukan cm ko"akhirnya aku mengenakan leya.
             "wekkkkkk"leya menjelirkan lidahnya kat aku tanda protes.
             "macam budak terencat aje"tak mau kalah dengan leya ni.Aku dengan leya memang boleh bergurau apa pun leya tak penah nak amek ati...tu yang aku sayang kat dia.Sesayang sayangnya aku kat leya,tak penah aku berkongsi masalah hati dengan leya ni...leya ni jenis tak bolah simapan rahsia..ti abeh diceritakannya kat makngah kakak ibu....nanti aku gak yang susah kena menjawab.Lebih baik simpan je dalm hati ni kemas2,sampai waktu leya orang pertama yang akan tahu samaada berita suka ...maupun sedih.
             "oii...sempat lagi berangan,jum kita makan buah berangan...ilang sakit berangan ko tu"leya tak abeh laki nak kenakan aku.Berborak punya leka...sempat la leya makan tengahari kat umah aku,dah petang baru dia balik,rumah dia pun bukan jauh sangat dengan umah aku...ape kata org sepelaung je...sepenanak nasi dah sampai.
              
                            


                                       
            


               
                
   




1 comment:

Peni Anani said...

pakcik cyber too buleh pecaye at dye ke mommy??? nt kecewa lak dak mia too...